Geregistreerd op: wo jun 11, 2008 8:44 pm Berichten: 22 Woonplaats: Waalwijk
Ik heb een djembe met een nogal harde boventoon, nu wil ik het vel vervangen door een kalfs of koevel en heb ik een paar vragen. 1 Kan ik hiervoor een vel van een Nederlands kalf of koe voor gebruiken, en wat zal het meest geschikt zijn? 2 Zo ja moet ik hier iets speciaals mee doen? 3 Kan ik dat meteen gebruiken of moet het misschien een tijdje liggen om te drogen bijvoorbeeld? Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.
Geregistreerd op: wo jun 11, 2008 1:23 pm Berichten: 30 Woonplaats: Zwijndrecht
Dag Dirk,
Wat bedoel je met harde boventoon? Boventonen horen gewoon bij het totaalgeluid van de djembe, daarom klinkt hij zo mooi..
Als je vind dat je djembe te veel zingt, dan zou ik je adviseren om er een wat dikker vel op te zetten. Dan klinkt je djembe waarschijnlijk een stuk strakker, en zingt ie minder.
Een kalfsvel heb ik wel eens vaker op een djembe gezien. Als je hem goed spant, dan kan dat heel fel klinken. Een koeivel zou ik er niet opzetten, dan krijg je meer een soort congageluid en gaat het djembegeluid verloren.
Succes ermee!
Groeten,
Niels
_________________ Djembelessen in Zwijndrecht en Rotterdam www.dununba.nl
Geregistreerd op: wo jun 11, 2008 8:44 pm Berichten: 22 Woonplaats: Waalwijk
Ik had van mijn djembe leraar het advies gekregen om wat stukjes schuimrubber in de trommel te plakken maar dat werkte niet. Ik zal het ook eens met een sticker proberen voor ik er een kalfsvel opzet. In ieder geval bedankt voor de tip.
Geregistreerd op: do jun 26, 2008 4:23 pm Berichten: 67 Woonplaats: Stevoort BELGIË
mss kan ik het het best hier even vragen, wat is het verschil tss een geschoren en ongeschoren vel qua geluid en kwaliteit? ik wil namelijk een ongeschoren vel uitproberen...
Geregistreerd op: wo jun 11, 2008 1:23 pm Berichten: 30 Woonplaats: Zwijndrecht
He Davy,
Dat is natuurlijk lastig te beoordelen, want het ligt ook aan de kwaliteit en dikte van het vel.
Maar over het algemeen krijg je een iets beter geluid uit je djembe als je een ongeschoren vel op je djembe zet. Hiermee bedoel ik dat je het vel dus eerst zelf scheert en dan op je djembe zet of eerst het ongeschoren vel op je djembe zet en pas scheert nadat het vel gedroogd is.
Vellen die reeds geschoren zijn of zelf chemisch onthaard, zijn vaak wat dunner en klinken wat minder goed.
Groeten,
Niels
_________________ Djembelessen in Zwijndrecht en Rotterdam www.dununba.nl
Toen ik mijn eerste djembe pas had, vond ik ook dat die zo een zingerig geluid maakte.
Tot hij eens een keer echt goed opgespannen werd. Alle klanken klonken meteen een pak droger!
Toen mijn vriendin haar djembe kocht waren we ook weer versteld van het prachtige droge geluid dat eruitkwam na aanspannen, terwijl hij ervoor ook enorm "zong".
Maar natuurlijk is de dikte van het vel ook bepalend voor de klank!
Ik weet niet of je al tot het uiterste gegaan bent met het aanspannen, moest je hier nog over twijfelen zou ik eens overwegen hem knoerhard aan te trekken, als je er dan toch een ander vel op gaat leggen...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum